Mijn nieuwe fiets
Ik heb een nieuwe fiets, kleur: blue metallic, size: XL
Merk: BSP, made in Holland
Geen ketting, maar een (blauwe!) riem, veel minder slijtagegevoelig
Versnellingen zitten in/bij de achteras weggewerkt,
veel minder slijtagegevoelig en ook geen kwetsbare derailleur meer
Een vierkleppen hartmotor voor snelle acceleratie
Remschijven in plaats van remblokjes, veel minder slijtagegevoelig
en voorkomt velgslijtage
(die uiteindelijk tot wielbreuk leidt)
Dynamo in/bij de vooras, geen gedoe met batterijen
Geodetisch gevormd stuur ...
... en in hoogte verstelbaar
Intelligent navigation system met sidewind correction
en built-in emergency protocols
Schwalbe antilekbanden, dus nooit een lekke band
Verhoogde band voor extra rijcomfort
(meer vering)
Doordachte bandronding die wrijving met het wegdek minimaliseert
Hydraulisch rem- en schakelsysteem, in plaats van
kabeltjes die uitrekken en je hele schakelsysteem
in no-time in de war brengen
Optimale klimprestaties dankzij een 6000 cc longcarburateur
Koplamp vlak boven het wiel (in plaats van op het stuur)
zodat de rijder niet verblind wordt door zijn eigen licht,
helaas moest ik ’m aan de bovenkant afplakken,
omdat die daar doorschijnend was (minpunt)
High-comfort ergonomisch zadel
Passenger seat
Coolant container, maar voor de montage moesten er wel
eerst twee gaatjes in het frame geboord worden (minpunt)
Man-size bio-battery voor zeer grote actieradius ...
... en met een korte oplaadtijd
King-size canvas fietstassen
Nederlandse ventielen
(niet van die irritante Franse ventielen)
Anti-theft system
Emissieloze benenaandrijving
Dashboard
Na een paar eeuwen fietsontwikkeling eindelijk een
fietsbel die niet verroest en/of volloopt met water
Geen tig versnellingen, maar ‘slechts’ acht, meer dan genoeg
Stabiele stevige standaard
Achterlicht met nabrander, wanneer je stopt
dan blijft het licht nog even schijnen
(en ben je nog steeds zichtbaar)
Helemaal blij!
Karel de Vlieger,
2 november 2022
2 november 2022